Aérospatiale SE 313B Alouette II.[Modern-Fr.]

Moderators: Messalina, Tandorini

Aérospatiale SE 313B Alouette II.[Modern-Fr.]

Berichtdoor Tandorini » 07 jun 2008, 22:10

Veelzijdige Lichte helikopter.
De onventioneel gebouwde,robuuste Aérospatiale Alouette II was een van de eerste echte multirolhrlikopter.Het toestel blonk uit in een groot aantal rollen.Dit is te danken aan de betrouwbare turboshaftmotor,aan het eenvoudig uit te voeren onderhoud en aan het landingsgestel dat uit wielen of sleden kan bestaan,of drijvers (eventueel nooddrijvers).
De Alouette II ontstond als e Sud-Est SE 3120 Alouette (leeuwerik),een lichte driepersoonshelikopter,hoordzakelijk bestemd voor de landbouw.Het eerste prototype vloog op 31 juli 1952,en was voorzien van een 149 kW(200pk) Salmson 9NH stermotor.Een jaar later vestigde de Alouette een nieuw internationaal helikopter-duurrecord van 13 uur en 56 minuten.Het casco was inmiddels volledig opnieuw ontworpen rond de 269 kW(360-as-pk) Turboméca Artouste I turboshaft motor.Het eerste van twee prototypes,nu aangeduid als SE 3130,vloog op 12 maart 1955,gevolgd door drie preprodukie-exemplaren in 1956.De hieruit voortkomende Alouette II kreeg het Franse bewijs van luchtwaardigheid op2 mei 1956.Al spoedig was er internationaal vraag naar deze helikopter.In 1957 fuseerde Sud-Est met Sud-Aviation,en daarop werd de aanduiding van de Alouette gewijzigd in SE 313B,en dat bleef ongewijzigd na de overname van Sud door Aérospatiale.

Grote hoogten.
Vanaf het begin bleek de Alouette II een succesvol ontwerp te zijn.Het toestel was bijzonder geschikt voor operaties op grote hoogte.In de periode van 9 tot 13 juni 1958 brak eenAlouette II met Artouste-motor het hoogterecord voor helikopters in alle klassen en bracht het op 10.981 m.In de categorie 1000-1750kg werd het record op 9583m gebracht.In september 1960 waren niet minder dan 598 Alouette II's besteld door klanten in 22 landen.Het type zou ook gebouwd worden door Helibras in Brazilië en door Hindustan in India.Het werd ook het eerste Franse luchtvaartuig van enige soort dat een Amerikaans bewijs van luchtwaardigheid kreeg.
De Alouette II kan worden uitgerust met een grote verscheidenheid aan raketten,geleide wapens en vuurwapens.

Specificatie.
Aérospatiale SE 313B Alouette II
Type:Lichte multirol-helikopter.
Motor:Een Turboméca Artouste II C6 turboshaft,het vermogen van 395 kW(530 as-pk) is verminderd tot 269 kW(360 as-pk).
Prestaties:(Met maximumstartgewicht) Max. snelheid op zeeniveau 185 km/u;Max. kruissnelheid op zeeniveau 165 km/u;Klimsnelheid op zeeniveau 282 m/min;Plafond 2150m;Plafond voor stilhangen zonder grondeffect 920m;Bereik met volle tanks op zeeniveau 565 km.
Gewicht:Leeggewicht 895kg;Max. startgewicht 1600kg.
Afmetingen:Diameter hoofdrotor 10,2m;Lengte(rotorbladen gevouwen) 9,7m;Hoogte 2,75m;Cirkeloppervlakte hoofdrotor 81,7m².

Afbeelding

Afbeelding

Een Alouette bij de Belgische luchtmacht.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Helicopters.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron