Kamov Ka-50/Ka-52 'Hokum'.

Moderators: Messalina, Tandorini

Kamov Ka-50/Ka-52 'Hokum'.

Berichtdoor Tandorini » 07 maart 2009, 21:35

Nabijsteun-helikopter.
De Ka-50 Chernaya Akula ('Zwarte haai') 'Hokum' kwam in 1977 'ter wereld'.Het type was bedoeld als concurrent van de Mi-28 in de race om de nieuwe aanvalshelikopter voor het Russische leger.Kamov koos voor zijn standaard contraroterende coaxiaal rotoren.De eenkoppige bemanning betekende een gewichtsbesparing die gebruikt werd voor een betere bepantsering,een krachtigere bewapening en een groter aantal meer geavanceerde sensoren.Het eerste van uiteindelijk drie V-80 prototypes maakte zijn eerste vlucht op 17 juli 1982.Er waren ook twee V-80Sh-1 preproductie prototypes,waarbij het achtervoegsel Sh-1 op Shturmovik-1 (eenzits aanvaller) duidt.De competitie eindigde in oktober 1986 toen de Ka-50 verkozen werd boven de Mi-28


Afbeelding

Een Kamov Ka-50 'Hokum'.

Wapensysteem.
De kern van het wapensysteem van de Ka-50 zijn de zestien buisgelanceerde Vikhr geleide antitankraketten (ATGM's).Deze kunnen aangevuld worden door AS-12 'Kegler' lucht-oppervlakteraketten,maximaal tachtig S-8 ongeleide raketten en verschillende bommen.Ook heeft het toestel een 30-mm kanon.De overlevingskansen van het toestel tijdens een gevecht worden verhoogd door infrarood-onderdrukkende uitlaten,een cockpitbepantsering die 20-mm vuur kan weerstaan,zelfdichtende brandstoftanks en chaff/flare dispensers in pods onder de vleugels.
In het geval van een fatale inslag kan de piloot zijn K-37 schietstoel gebruiken.De ontsnappingsprocedure start met het automatische afwerpen van de zes bladen van de twee rotoren.De avionica van de Ka-50 is geoptimaliseerd om de werklast van de piloot te verminderen.Toen er enkele jaren later meer nadruk werd gelegd op nachtelijke operaties,moest de Ka-50 herzien worden.De gereviseerde Ka-50N (Nochnov,'nachtelijk') werd in 1997 voor het eerst gevlogen.
De Ka-52 Alligator ('Hokum-B') is een tweezits conversietrainer en een dag/nacht gevechtsversie met een bredere voorromp waarin de piloot/instructeur en de systeemoperator/leerling naast elkaar kunnen zitten.


Afbeelding

Een Ka-52 Alligator ('Hokum-B')

Specificatie.
Ka-50.
Type:
Eenzits nabijsteun- en gevechtshelikopter.
Motoren: Twee Klimov TV3-117VK turboshaft motoren met elk een vermogen van 1635 kW.
Performance: Maximumsnelheid:300 km/u op optimale hoogte ; Kruissnelheid: 270 km/u op optimale hoogte ; Maximum vertikale klimsnelheid: 600 m/min op een hoogte van 2500m ; Maximale missiehoogte: 5500m ; Maximale hoverhoogte: 4000m ; Bereik: 540 km ; Vliegduur: 1u40min met standaard hoeveelheid brandstof.
Gewicht: Leeg:7800kg ; Maximum startgewicht: 10.800 kg.
Afmetingen: Diameter rotoren elk: 14,5m ; Lengte: 16m met draaiende rotoren ; Hoogte: 4,93m ; Schijfoppervlak rotor totaal:330,26m².
Bewapening: Een 30-mm2A42 semi-volgend voorwaarts vurend kanon met 290 patronen in een houder rechts van de neus,plus maximaal 3000 kg aan afwerbare wapenlading.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Kamov Ka-50/Ka-52 'Hokum'.

Berichtdoor Tandorini » 10 jul 2009, 22:08

Afbeelding

- Kamov Ka-50 - USSR Army 1997 -

Afbeelding

- Kamov Ka-50 - USSR Army 1999 -

Afbeelding

- Kamov Ka-50 - USSR Army 1999 -
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Helicopters.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron