'Dante Alighieri' klasse,Dreadnought slagschip.

Moderators: Messalina, Tandorini

'Dante Alighieri' klasse,Dreadnought slagschip.

Berichtdoor Tandorini » 08 mei 2009, 09:51

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De Dante Alighieri leek op een slagkruiser vanwege zijn enorme vuurkracht op de gestroomlijnde romp.Het was een van de eerste slagschepen die drie torens had voor de twaalf 12-inch hoofdkanons.


Vittorio Cuniberti was een van de eerste voorvechters van de 'all-big-gun' slagschepen en het is daarom niet verwonderlijk dat de eerste dreadnought van Italië al zijn ideeën vertegenwoordigde.Deze bestonden uit het uitrusten van zo snel mogelijke schepen met grootst mogelijk aantal kanons van het allerzwaarste kaliber wat maar beschikbaar was.Hierdoor kon het schip de afstand bepalen waarop hij met een overweldigend vuur kon aanvallen.Het grote aantal lopen compenseerde daarbij de trage vuursnelheid.
De 'Dante Alighieri' was in feite een prototype,waarbij gekozen was voor een ontwerp waarbij het hoofdgeschut de best mogelijke vuurbanen zou krijgen.Waarschijnlijk vanwege de angst voor explosie-effecten of onderlinge beïnvloeding,wees Cuniberti trapsgewijze torens af.Hij wenste ook geen torens naast de middellijn.Er was in zijn ontwerp slechts plaats voor vier torens en daarom koos hij voor het geavanceerde concept van de drievoudige toren.Deze werd onmiddellijk daarna gekopieerd door Oostenrijk-Hongarije voor hun 'Viribus Unitis' klasse slagschepen.De voorste toren bevond zich op een verhoogd vooronder,twee andere werden midscheeps geplaatst en een zat aan de achterkant.Hierdoor was er ruimte voor slechts twee resterende bovenbouwblokken.Deze werden axiaal zo kort mogelijk gehouden en bestonden voornamelijk uit twee zware groepen van schoorsteenparen,elk gescheiden door een mast.

Onpraktische brug.
Hoewel de vuurbanen uitzonderlijk goed waren,was de brugstructuur onpraktisch klein en laag.Ook ontbrak het aan een hoge vuurleidingsbrug.Het ontwerp vergde ook een enorm grote bepantsering,die daardoor relatief dun moest blijven,waardoor het schip kwetsbaar zou zijn voor aanvallen van meer orthodoxe dreadnoughts.
Bij aanpassingen tijdens de jaren twintig werd de brug vergroot en een grote drievoetmast toegevoegd.Nog voor de Dante Alighieri te water gelaten werd,werd de kiel van de drie 'Cavours' gelegd.Bij de schepen uit deze klasse waren er meer extreme ideeën van Cuniberti enigzins getemperd.De excentrieke schoorsteenparen werden bijvoorbeeld gecombineerd in een meer gangbaar omhulsel,en er kwamen niet beweegbare torens met een loop meer,terwijl het aantal torens in het midden van het schip tot slechts één gereduceerd werd.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
19.500 ton standaard ; 21.800 ton bij volledige belading.
Afmetingen: Lengte:1681 m ; Breedte:26,6 m ; Diepgang:9,2 m.
Voortstuwing: Vier sets stoomturbines van 23.862 kW (32.000 as-pk) naar vier schroefassen.
Snelheid: 23 knp.
Bewapening: Twaalf 12-inch (305-mm) en twintig 4,7-inch (120-mm) kanons,en drie 17,7-inch (450-mm) torpedobuizen.
Bepantsering: Waterlijn:250 mm ; Geschutsplatform:250 mm ; Bovendek:30 mm ; Onderdek:20 mm.
Bemanning: 970.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Oppervlakteschepen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron