'Zara' klasse,zware kruiser.

Moderators: Messalina, Tandorini

'Zara' klasse,zware kruiser.

Berichtdoor Tandorini » 12 aug 2009, 20:00

Afbeelding
In tegenstelling tot de voorgaande 'Trento' klasse werd bij de 'zara' klasse topsnelheid ingeleverd ten gunste van betere bepantsering en bewapening. De Zara (foto) en twee van haar drie zusterschepen werden eind maart 1941 voor Kaap Matapan tot zinken gebracht door schepen van de Britse Middellandse-Zeevloot.


De latente maritieme rivaliteit tussen Frankrijk en Italië manifesteerde zich weer na het Verdrag van Washington. Frankrijk nam twee kruisers van de 'Duquesne' klasse in gebruik en dit werd onmiddellijk overtroefd door de Italiaanse 'Trento' klasse die zwaarder gepantserd was.Nog vóór de 'Trento' klasse was afgebouwd,lanceerden de Fransen alweer een nieuwe klasse kruisers,de 'Suffren' klasse. Schepen van deze klasse waren wat zwaarder gepantserd dan hun voorgangers,maar dat ging wel ten koste van hun snelheid. Vervolgens had Italië drie nodig om met een antwoord te komen. Dat werden de vier kruisers van de 'Zara' klasse. Het leek er sterk op dat de Italianen de Franse ontwerpen te pakken gekregen hadden,en na grondige studie ervan de nodige verbeteringen hadden aangebracht. In elk geval waren het uitstekende schepen,weliswaar met twee schroeven en minder vermogen dan hun voorgangers,maar zwaar gepantserd en bewapend. Daardoor werden ze overigens zwaarder dan het Verdrag van Washington toestond.
Drie schepen van de 'Zara' klasse vormden de 1e Kruiserdivisie tijdens de Slag van Calabrië,een maand na het uitbreken van de oorlog in de Middellandse Zee. Dit werd een anticlimax: De Italianen gingen er meteen vandoor toen het vlaggeschip getroffen was.


Afbeelding
- De Zara en de Pola te Venetië (1937). -

Laatste actie.
De volgende belangrijke actie van schepen van deze klasse werd tevens hun laatste. Rond eind maart 1941 werden ingewikkelde Italiaanse vlootbewegingen ondernomen om een Brits konvooi bij Kreta te onderscheppen. De Britten,die door hadden wat de Italianen van plan waren,ontruimden dat deel van de zee en zetten een val voor de Italianen. Op hun beurt kregen die argwaan en maakten rechtsomkeer naar de thuishaven. De Britten wilden graag met de Italiaanse oorlogsbodems afrekenen en voerden met inzet van een vliegdekschip luchtaanvallen uit om de Italianen te hinderen. De opzet was om zo de eigen slagschepen gelegenheid te geven om naderbij te komen. Hoewel van de Italiaanse 1e Divisie alleen de Pola op deze wijze werd afgestopt,bleven de zusterschepen Zara en Fiume en twee destroyers in de buurt ter assistentie. De slagschepen van Admiraal Sir Andrew Cunningham sloegen vervolgens toe in wat bekend zou worden als de nachtelijke Slag van Matapan. De Italianen hadden geen verweer tegen de salvo's met 15-inch geschut op korte afstand. De drie zware kruisers gingen ten onder. Het trieste record - verlies van drie schepen uit één klasse in één zeeslag - deelt de 'Zara' klasse overigens met de Amerikaanse 'Astoria' klasse en de Britse 'Cressy' klasse.
Het resterende schip uit deze klasse was de Gorizia,die door de Duitsers werd geconfisqueerd nadat Italië in 1943 een wapenstilstand met de geallieerden had gesloten. Italiaanse menselijke torpedo's van het type 'chariot' brachten de Gorizia in juni 1944 nabij La Spezia tot zinken.

Specificatie.
Samenstelling klasse:
Zara (1930),Fiume (1930),Gorizia (1930) en Pola (1931).
Waterverplaatsing: Standaard:11.545 tot 11.869 ton ; Bij volle belading:13.945 tot 14.330 ton.
Afmetingen: Lengte:182,8 m ; Grootste breedte:20,62 m ; Diepgang:5,9 m.
Voortstuwing: Parsons turbines die 80.535 kW (108.000 as-pk) leverden aan twee schroefassen.
Snelheid: 32 knp (69 km/u).
Bepantsering: Pantsergordel:100-150 mm ; Dek:70 mm ; Geschutstorens:120-140 mm en 140-150 mm.
Bewapening: Vier dubbele 8-inch (203-mm) kanons ; Acht dubbele 3,94-inch (100-mm) DP-kanons en acht stuks 37-mm.
Vliegtuigen: Twee watervliegtuigen (Meridionali RO.43).
Bemanning: 841.


Afbeelding
- De Zara, Pola, Gorizia en Fiume in de haven van Trieste. -

http://www.regiamarina.net/arsenals/ships_it/cruisers_heavy/crui_heavy_zara_us.htm
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Oppervlakteschepen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron