RMS Carmania,gewapende koopvaardijkruiser.

Moderators: Messalina, Tandorini

RMS Carmania,gewapende koopvaardijkruiser.

Berichtdoor Tandorini » 07 maart 2010, 14:56

De Carmania was het zusterschip van het Cunard lijnschip Caronia. Het liep in 1905 bij John Brown van stapel en werd in 1912 op slag beroemd toen het midden op de Atlantische Oceaan honderden opvarenden redde van de in brand staande Volturno. Tijdens de eerste paar dagen van de Eerste Wereldoorlog werd het schip in een droogdok in Liverpool gestript, grijs geschilderd en voorzien van acht 4,7-inch (119-mm) kanons. Hij werd vervolgens onder commando geplaatst van admiraal Cradock.
In diezelfde tijd verliet het even grote Duitse lijnschip Cap Trafalgar van de Hamburg-Sud lijn Buenos Aires en zette koers naar het geïsoleerde eiland Trinidad voor de kust van Brazilië. Daar verwachtte de bemanning dat het schip zou worden uitgerust met 150-mm kanons van de kruiser SMS Karlsruhe, maar in plaats daarvan lag de kleine kanonneerboot Eber ze op te wachten. Die had twee 105-mm en vier 37-mm kanons aan boord. De meeste bemanningsleden en ook de kapitein werden vervangen. De derde schoorsteen (een dummy) werd verwijderd en de overige twee kregen interessant genoeg de kleuren van de Britse Cunard lijn.
Vanwege de regelmatige Duitse kolentransporten naar de Caraïbische Zee vermoedde de Admiraliteit dat er wat gaande was bij Trinidad en de Carmenia kreeg opdracht om bij het eiland polshoogte te nemen. Op 14 september arriveerde het schip daar en trof er de Cap Trafalgar aan, die just voor anker was gegaan na een vruchteloze jacht van twee weken. De Carmenia werd tijdig opgemerkt. De kolenschepen zochten een goed heenkomen en de Cap Trafalgar lichtte snel het anker. Het Cunardschip had het voordeel van de snelheid en de Duitser had slechts één 105-mm kanon dat de koers van de Carmania bestreek, maar dat had een grotere dracht dan de Britse 4,7-inch wapens. Daarom naderde de Carmania in moordend tempo. Er ontwikkelde zich een verbeten vuurgevecht,waarbij zelfs de Duitse 37-mm kanons in actie kwamen. Een felle brand brak uit op de brug van de Carmania, maar de bemanning gunde zichzelf niet eens de tijd om die te blussen. Beide schepen waren elkaar tot op 1000 m afstand genaderd en incasseerden de ene na de andere voltreffer op de waterlijn. Uiteindelijk stond de Cap Trafalgar in lichterlaaie en kapseisde. De Carmenia bleef net op het nippertje drijven. Het schip was bijna tachtigmaal geraakt in een actie die Churchill later beschreef als "een briljante actie tussen twee naakte schepen". In 1916 werd ze ingezet bij de landing op Gallipoli. De Cunard-lijner bleek uiteindelijk te groot om praktisch te zijn als AMC (Armed Merchant Cruiser, gewapende koopvaardijkruiser) en werd in 1917 weer operationeel als lijnschip, ze werd ingezet als troepentransportschip en na de oorlog bracht ze Canadese troepen terug naar hun Vaderland. In 1932 werd het verkocht aan de firma Hughes Bocklow & Co uit Blyth en gesloopt.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
19.524 ton.
Afmetingen: Lengte:198,12 m ; Breedte midscheeps:21,87 m ; Diepgang:8,69 m.
Voortstuwing: Stoomturbines van 15.658 kW, drie schroefassen.
Prestaties: Snelheid:18 knp (33,3 km/u).
Bewapening: Acht 4,7-inch (119-mm) kanons.
BemanningNiet bekend (WO I).
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Oppervlakteschepen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron