SMS Seeadler, Duitse handelskaper.

Moderators: Messalina, Tandorini

SMS Seeadler, Duitse handelskaper.

Berichtdoor Tandorini » 28 maart 2010, 13:17

De in 1878 gebouwde Pass of Balmaha, ze werd buitgemaakt door de U-36 en door de Duitsers ingezet als de SMS Seeadler

De Seeadler was een ongebruikelijk soort handelskaper, zelfs naar de maatstaven van de Eerste Wereldoorlog. Het was veruit het oudste schip, het was zelfs oorlogsbuit en het was een zeilschip. De nadelen van een zeilschip werden ondervangen door een dieselhulpmotor en een totaal onschuldig uiterlijk. Het schip was in 1878 in Schotland gebouwd als de Pass of Belmaha. Het vaartuig had nog onder neutrale Amerikaanse vlag gevaren, toen het door de Britten werd gevorderd en later door de U-36 werd buitgemaakt. Het schip was goed gewapend en perfect vermond als de Noorse Irma en zeilde eind 1916 onder aanvoering van Felix von Luckner.
Op eerste kerstdag 1916 werd het schip ten noordwesten van de Faeröereilanden tot stoppen gemaand door het Britse hulpschip Patia. Het zeilschip werd doorzocht en mocht weer doorvaren. Von Luckner zette koers naar Braziliaanse wateren en bracht onderweg twee Britse koopvaardijschepen tot zinken. Doordat de prioriteiten van kruiserpatrouilles elders lagen, kon de handelskaper zonder problemen ontglippen. De Seeadler opereerde nabij de geïsoleerde St Paul's Rocks en in twee maanden tijd wist het schip negen schepen te enteren. Von Luckner zond zijn grote hoeveelheid krijgsgevangenen naar Brazilië in een veroverde Franse sloep. Ze werden ondervraagd en wisten te melden dat von Luckner van plan was om rond Kaap Hoorn te varen. Hier slaagde hij op 19 april 1917 inderdaad in, ondanks de intensieve patrouilles door Britse kruisers in dat gebied.
De Seeadler voer naar de Chileense kust tot de 35e breedtegraad, en voer in noordwestelijke richting de Stille Zuidzee op. Nu de Verenigde Staten ook bij de Eerste Wereldoorlog betrokken waren, voeren hier ook Amerikaanse schepen. In juni en juli maakte de Seeadler drie kleine koopvaarders buit. Maar het noodlot sloeg toe. Doordat er geen gekoeld, vers eten meer aan boord was, kreeg de bemanning scheurbuik. Von Luckner ankerde bij een onbewoond eiland, maar na een paar dagen sloeg de Seeadler tijdens een storm op de klippen. Ondanks het feit dat de bemanning met open bootjes naar buureilanden wist te komen en hier de hand probeerde te leggen op een lokale schoener, werd de gehele bemanning uiteindelijk geïnterneerd. Tijdens 225 dagen op zee had de Seeadler zestien schepen van in totaal 30.100 ton buitgemaakt.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
4500 ton.
Afmetingen: Lengte:83,5 m ; Breedte:11,8 m ; Diepgang:5,5 m.
Voortstuwing: Een dieselhulpmotor van 671 kW (900 as-pk), één schroefas.
Snelheid: 9 knp (16,7 km/u) met dieselmotor.
Bewapening: Twee 105-mm kanons.
Bemanning: 64.


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Oppervlakteschepen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron