Askold, lichte escortekruiser.

Moderators: Messalina, Tandorini

Askold, lichte escortekruiser.

Berichtdoor Tandorini » 02 apr 2010, 15:50

De 'Askold' tijdens de Eerste Wereldoorlog.


Voor de Russen was Askold een Viking-commandant, maar voor de Royal Navy die het schip Askold kenden, stond de naam voor 'dat stuk kreupelhout', een van de weinige schepen buiten de Franse marine dat meer dan vier schoorstenen had. Het schip liep in 1899 van stapel bij de Krupp-Germania Werf in Kiel. Het schip was een tijdgenoot van de Duitse kruisers van de 'Gazelle' klasse, maar leek meer op de oudere 'Freya' klasse. Net als andere lichte kruisers van zijn tijd was de Askold in feite een escortekruiser; de bepantsering gold in hoofdzaak de horizontale vlakken. De dekken waren volledig gepantserd en ook de hoge cilinderkoppen van de scheepsmachines waren van boven gepantserd.
Het schip had een andere taak dan zijn Duitse tijdgenoten. Net als zijn landgenoten Bogatyr en Variag was het primair bedoeld voor het overvallen van koopvaardijschepen en niet voor vlootacties. De gespecifiseerde snelheid van 23 knp was hoog voor die dagen en vereiste een lange, ranke romp en negen waterketels met dubbele uiteinden. Die waren aangesloten op de vijf schoorstenen aan dek. Het schip had drie machines, die meer dan tweederde van de ruimte benedendeks in beslag namen.
Het schip had een doorlopend dek. De dekopbouw liep zo ver door naar voren dat er nauwelijks een bakdek overbleef. Voor de brug was echter nog plek voor een van de hoofdbatterijen.

Geschut.
Alle hoofdkanons waren enkelvoudige stukken. Acht waren met lichte schilden aan dek geplaatst en vier stonden in niet beweegbare geschutskoepels opgesteld. Het korte voordek en de concentratie van gewicht ver naar voren maakten dat de Askold een 'nat' schip was. In een poging om aan alle eisen van de specificatie te voldoen, verwaarloosde de bouwer (die niet gewend was aan dit type schepen) de waterkeringsvoorzieningen. Niettemen beleefde de Askold een succesvolle carrière.
De Askold maakte deel uit van de Port-Arthureskader tijdens de Russisch-Japanse oorlog van 1904-1905. Het schip moest per keizerlijk decreet de belegerde vlootbasis in 1904 verlaten en was een van de weinige Russische vaartuigen die het veilige Sjanghai wisten te bereiken, zij het met aanzienlijke gevechtsschade. Hier werd het schip geïnterneerd en ontsnapte dus aan de slachting bij Tsushima en de vrijwel volledige uitroeiing van de Russische vloot in het Verre Oosten.
Het schip was nog steeds in het Verre Oosten toen de Eerste Wereldoorlog in 1914 uitbrak. Aanvankelijk kwam het onder operationeel bevel van de Britten, die ermee achter het Duitse eskader van generaal Von Spee aan joegen, toen die naar Duitsland probeerde terug te keren. De Askold escorteerde vervolgens konvooien in de Indische Oceaan en kwam uiteindelijk in de Middellandse Zee terecht en beleefde actie in de Dardanellen.
Na de Bolsjewistische revolutie van 1917 kozen de Britten de kant van de Witten tegen de Bolsjewieken. De Askold werd in augustus 1918 door de Britten in de Witte Zee overgenomen onder de naam Glory IV en teruggehaald naar Engeland, waar het schip in 1921 werd gesloopt.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
5910 ton.
Afmetingen: Lengte:133,2 m ; Breedte midscheeps: 15 m ; Diepgang: 6,2 m.
Voortstuwing: Drie tripelexpansie stoommachines van 14.650 kW (19.650 pk), drie schroefassen.
Snelheid: 23,5 knp (43,5 km/u).
Bewapening: Twaalf 152-mm en twaalf 76-mm kanons, zes 380-mm torpedobuizen.
Bepantsering: 50 mm dek en stukken van 100 mm en 38 mm boven de machinekamers.
Bemanning: 500


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Oppervlakteschepen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron