Britse 'K' klasse onderzeeër.

Moderators: Messalina, Tandorini

Britse 'K' klasse onderzeeër.

Berichtdoor Tandorini » 21 maart 2010, 10:41

De K15 met de lelijke 'zwanenboeg'. De Met stoomturbines voortgestuwde 'K' klasse verwierf een slechte reputatie. Tijdens de Slag bij het eiland May zonken zowel de K4 als de K17 ten gevolge van botsingen tijdens manoeuvres. In feite waren het echter technisch gezien prima boten en kwamen de problemen door het concept van een onderzeeër en niet zozeer door het eigenlijke ontwerp.

Toen HMS Swordfish gebouwd werd, werd duidelijk dat hij de beoogde oppervlaktesnelheid niet zou halen. Hierdoor kwam er de vraag van de Grand Fleet voor een klasse van onderzeeërs die 24 knopen zou halen, zodat de boten tactisch konden opereren, met de oppervlaktevloot. Een dergelijke snelheid vroeg om een vermogen van 7457 kW bij een oppervlakteverplaatsing van 1700 ton. Geen enkele dieselmotor uit die tijd kon dit bereiken, of er zouden acht motoren moeten worden geïnstalleerd. Het enige mogelijke alternatief was stoom. Met twee ketels en een turbinekamer moest de romp van de 'K' klasse redelijk groot zijn. Doordat stoom allesbehalve zuinig in gebruik was, moest er ook een dieselmotor(597-kW) komen, zodat de stoomturbines uitgeschakeld zouden kunnen worden. De motor dreef een generator aan. Deze kon ofwel de accu's opladen, danwel de onderzeeër aan de oppervlakte voortstuwen met een snelheid van circa 9,5 knopen. Ruim eenderde van de romp werd dus opgeslokt door de voortstuwing. De twee schoorstenen van de ketels draaiden naar binnen in de omhulsels voordat een duik werd ingezet en hun openingen werden dan gelijktijdig door platen afgesloten. Het duikproces nam ongeveer vijf minuten in beslag.
In de specificatie werd gevraagd om 21-inch torpedobuizen,maar doordat deze niet op tijd beschikbaar waren, werden 18-inch buizen geplaatst, met uitzondering van de enige verbeterde boot, de K26. Deze werd in 1923 voltooid. Vier dwarse vaste buizen bevonden zich in een torpedoruimte net voor de ketelkamer en twee andere, beweegbare buizen (later verwijderd) werden achter schermen geplaatst in de grote bovenbouw. Deze konden gebruikt worden tijdens oppervlakteacties. Er waren doorgaans twee 4-inch kanons en een 3-inch kanon (op de bovenbouw), maar dit verschilde per boot. In 1917 en 1918 werden circa zeventien onderzeeboten in de 'K' klasse gebouwd.

'Zwanenboeg'.
De onderzeeboten uit de 'K' klasse haalden de door de vloot vereiste oppervlaktesnelheid, maar er was een uitpuilende boegvorm nodig (eufemistisch de 'zwanenboeg' genoemd) om de snelheid te behouden. De hoge snelheid veroorzaakte gemakkelijk schade aan de boegluiken en, ernstiger, de schoorsteenmechanismen. De complexiteit van de boten maakte ze extreem kwetsbaar en ze kregen een slechte naam, iets dat niet helemaal terecht was. Tijdens de Slag om het eiland May in januari 1918 gingen twee onderzeeboten uit de 'K' klasse verloren bij een nachtelijke botsing. Dit toonde vooral aan dat het concept van het varen met grote onderzeeërs met een hoge oppervlaktesnelheid tezamen met de vloot niet juist was, en niet zozeer dat de boten zelf niet goed waren

Specificatie.
Waterverplaatsing:
1980 ton aan de oppervlakte en 2566 ton onder water.
Afmetingen: Lengte:103,3 m ; Breedte:8,1 m ; Diepgang:5,2 m.
Voortstuwing: Twee sets van gekoppelde stoomturbines van 7830 kW (10.500 as-pk) of één dieselmotor van 597 kW (800 as-pk) via een generator, en twee elektromotoren van 1075 kW (1440 as-pk) naar twee schroefassen.
Snelheid: 24 knp (44,4 km/u) of 9,5 knp (16,6 km/u) aan de oppervlakte (stoom of diesel) en 8,5 knp (15,7 km/u) onder water.
Bereik: 23.175 km bij 9,5 knp aan de oppervlakte en 56 km bij 4 knp (7,4 km/u) onder water.
Bewapening: Twee enkele 4-inch (102-mm) kanons, een 3-inch (76-mm) kanon en tien (vierboeg, vier midscheeps en twee bovenbouw) of later acht 18-inch (457-mm) torpedobuizen met zestien torpedo's.
Bemanning: 59.




NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Onderzeeërs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron