'U-19' klasse,zeegaande onderzeeër.

Moderators: Messalina, Tandorini

'U-19' klasse,zeegaande onderzeeër.

Berichtdoor Tandorini » 30 maart 2010, 15:58

De vier boten uit de 'U-19 klasse (U-19 tot U-22) in de haven van Kiel.


De U-19 was geen grote technische vooruitgang ten opzichte van de veertien U-boten die hij opvolgde en die alle een oorlogsrol hadden gespeeld. Maar wat het nieuwe vaartuig wel introduceerde toen hij in 1913 gebouwd werd, was de dieselmotor. Eerdere boten werden aan de oppervlakte meestal voortgestuwd door Köting motoren die op paraffine of zware olie liepen, dat veiliger werd geacht dan de benzinemotoren van vroege Britse boten.Verrassend genoeg waren de Britten zo'n drie jaar daarvoor al gestart met het gebruik van dieselmotoren bij de boten uit de 'D klasse'. Hoewel de Duitsers de dieselmotoren hadden, moest hun betrouwbaarheid op de lange afstanden nog blijken. Dieselmotoren waren niet alleen veiliger, maar ook een stuk zuiniger; een belangrijke factor voor het operationele bereik. Eén diesel per schroefas kon ook meer vermogen ontwikkelen dan de twee achter elkaar geplaatste Köting motoren,wat een aanzienlijke ruimtebesparing in de lengte opleverde. Het ontwerp hield vast aan vier torpedobuizen, twee voor en twee achter, maar het kaliber nam toe van 450 naar 500 mm. Deze wapensamenstelling kreeg het merendeel van de boten die gedurende de oorlog gebouwd werden. Een belangrijke innovatie was de toevoeging van een 88-mm kanon op het dek. De ronde drukconstructie van de romp had aan de zijkant zadeltanks met een platte bovenzijde die meestal net onder water lagen en het nauwe omhulsel had een zeeg aan de voorkant zodat hij aan de oppervlakte beter functioneerde. De onderzeeërs hadden lichte inklapbare masten voor de draadloze antennes.

Oorlogsresultaten.
Er werden maar vier boten in de 'U-19' klasse gebouwd (U-19 tot U-22). Het ontwerp was inmiddels met een halve meter verlengd om het vermogen van de dieselmotoren door middel van een extra cilinder te verhogen. De U-23 tot U-41 die volgden werden nauwelijks aangepast. De U-21, onder bevel van Kapitänleutnant Otto Hersing, werd berucht toen hij op 5 september 1914 de 3000 ton metende verkenningskruiser HMS Pathfinder in de Noordzee tot zinken bracht. Dit betekende het eerste verlies voor de Royal Navy ten gevolge van een aanval door een onderzeeër. Op 29 januari 1915 dook Hersing op bij Walney Island om de Vickers fabriek in Barrow aan te vallen, maar hij werd weggejaagd door een kustbatterij.
De U-19 overleefde de oorlog, ze kelderde 58 schepen (99,138 ton), beschadigde een schip (1,767 ton) en veroverde een schip (733 ton). Ze werd in 1919 verschroot.
De U-20 werd berucht door het torpederen van de Lusitania, ze kelderde 37 schepen (145,829 ton) en beschadigde 2 schepen (2,643 ton). Ze liep op 4 november 1916 aan de grond bij de Deense kust (5633N-0808O), een dag later werd ze door de bemanning opgeblazen.
De U-21 overleefde de oorlog, ze kelderde 40 schepen (113,580 ton) en beschadigde twee schepen (8,918 ton), de boot verging toen hij onderweg was voor zijn definitieve capitulatie.
De U-22 overleefde de oorlog, ze kelderde 43 schepen (46,583 ton), beschadigde 3 schepen (9,044 ton) en veroverde een schip (1,170 ton), na de oorlog werd ze herdoopt als de U-19.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
650 ton aan de oppervlakte en 837 ton onder water.
Afmetingen: Lengte:64,2 m ; Breedte:6,1 m ; Diepgang:3,6 m.
Voortstuwing: Twee dieselmotoren van 1268 kW (1700 as-pk) en twee elektrische motoren van 895 kW (1200 as-pk) naar twee schroefassen.
Snelheid: 15,5 knp aan de oppervlakte en 9,5 knp onder water.
Bereik: 13.900 km bij 8 knp (14,8 km/u) aan de oppervlakte en 150 km bij 5 knp (9,2 km/u) onder water.
Bewapening: Een 88-mm kanon en vier 500-mm torpedobuizen (twee boeg en twee achtersteven) met zes torpedo's.
Bemanning: 37.


http://www.uboat.net/wwi/types/index.html?type=U+19



NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Onderzeeërs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron