C-klasse Kustonderzeeboot.

Moderators: Messalina, Tandorini

C-klasse Kustonderzeeboot.

Berichtdoor Tandorini » 14 maart 2009, 20:53

Afbeelding

De HMS C38.

Van de 'C' klasse,de verlengde en verbeterde versie van de 'B' klasse werd het respectabele aantal van 38 stuks gebouwd.Het bouwprogramma strekte zich uit over vier jaren,waarin een aantal verbeteringen werd doorgevoerd.Er waren twee hoofdgroepen: de C1 tot C18,opgeleverd tussen 1906 en 1908 met een onderwaterverplaatsing van 320 ton en een oppervlakte- en onderwatersnelheid van 13-14 respectievelijk 8-10 knopen,en de iets moderner uitgevoerde C19 tot C38,die werden afgebouwd tussen 1909 en 1910 en vanaf de C21 een grotere toren hadden.Met een prijs van tussen de 47.000£ en 50.000£ werden met uitzondering van zes (C17,C18,C19,C20,C33 en C34) werden geconstrueerd bij Chatham Dockyard) alle boten gebouwd door Vickers,een bedrijf dat in coöperatie met de Royal Dockyards het monopolie had op het bouwen van elk schip waarvoor ze het leeuwendeel van het ontwerp hadden ingebracht.

Afbeelding

Na een zeereis van 72 dagen,samen met de C36 en C37,arriveerd de C38 op 20 april 1911 te Hong Kong.

Afbeelding

De C3 bunkert brandstof.De brandstof werd verscheept in vaten en handmatig overgepompt naar de duikboot,er werd altijd een bemanning bovendeks gehouden omdat de benzinedampen bij de dienstdoende bemanning tekenen van dronkenschap konden veroorzaken


Sigaarvormige romp.
Het rompontwerp was sigaarvormig met weinig kenmerken aan dek.De onderzeeërs bevonden zich het grootste deel van de tijd aan de oppervlakte.Door dit ontwerp vielen zij minder op.Het is interessant dat het concept van deze vroege ontwerpen gericht op de beste onderwaterprestaties steeds meer werd verlaten en pas na 1950 weer werd opgepikt bij de ontwikkeling van snelle duikboten.
Verbeteringen aan de romp en de toren leidden niet alleen tot een vergrote zeewaardigheid maar ook tot langere periscopen van 3,76 m tot 6,4 m, een belangrijke afweging met betrekking tot diepte kunnen houden in alle zeeën.Bij de eerste boten werden oorspronkelijk twee periscopen aan elkaar gelast.
De reserve aan drijfvermogen was groter dan voorheen,maar nog steeds beperkt en nam over de jaren ook nog af zodat op termijn steeds de afweging moest worden gemaakt tussen reservetorpedo's en extra brandstof.
Vergeleken met de boten van de 'B' klasse was het elektrische vermogen met 50 procent toegenomen,maar het onderwaterbereik van 93 km bij een snelheid van 4,5 knp was nog steeds vergelijkbaar met 37 km bij 5 knp van de eerste 'A' klasse boten.
Een nadeel van al deze klassen was het ontbreken van interne waterdichte dwarsschotten als een middel om het gevaar van vollopen te verminderen.Een botsschot werd later echter bij enkele van de boten aangebracht.De bewoonbaarheid was allerbelabberdst en de toevoeging van de benzinemotor verhoogde daarbij het explosiegevaar door ontsteking van de benzinedampen.
Ondanks deze manifeste beperkingen waren de 'C' klasse boten actief in WO I.Door hun geringe afmetingen werden er vier van in stukken over land naar Noord Rusland verscheept,waarna ze weer geassembleerd in de Finse Golf werden ingezet.Toen kleinere U-boten de Britse Noordzee-vissersvloot bestookten,werden er eens lokschepen ingezet die 'C' klasse onderzeeërs onderwater voortsleepten.Aldus werden twee U-boten tot zinken gebracht voordat ze het bedrog ontdekten.
Tijdens de oorlog werden vier 'C' klasse boten tot zinken gebracht en de vier exemplaren in de Finse Golf werden eigenhandig vernietigd om te voorkomen dat ze in vijandelijke handen zouden vallen.


Specificatie:
Verplaatsing: 290 ton aan de oppervlakte en 320 ton gedoken.
Afmetingen: 43,36 m ; Diepgang 3,51 m.
Voortstuwing: 1 benzinemotor van 447 kW en 1 elektromotor van 224 kW ; 1 schroef.
Snelheid: 13,5 knp (25 km/u) aan de oppervlakte en 8 knp (14,8 km/u) gedoken.
Bereik: 2414 km aan de oppervlakte bij 8 knp en 101 km bij 5 knp (9,3 km/u) onder water.
Bewapening: 2 18-inch (457-mm) torpedobuizen (boeg) met 2 tot 4 torpedo's.
Bemanning: 16.


Afbeelding

Twee bijzondere foto's vanuit het Hansa-Brandenburg W.29 watervliegtuig van Oberleutnant Friedrich Christiansen,die de C25 bij Harwich aanviel op 6 juli 1918.De drukromp werd doorboord en de commandant,Luitenant Bell werd daarbij samen met vijf van zijn bemanningsleden gedood.


Afbeelding

De figuur bij de periscoop is waarschijnlijk matroos Barge die dodelijk werd gewond terwijl hij met zijn Lewis-mitrailleur op het vliegtuig schoot.Hij schreeuwde dat de boot moest duiken,onbekend met het feit dat deze al behoorlijk averij had opgelopen.Kogels raken het water terwijl de C25 tracht te manoeuvreren.De onderzeeboot werd gered doordat de mijnenleggende onderzeeër E51 opdook en de boot terug naar Harwich sleepte onder de niet aflatende aandacht van het watervliegtuig van Christiansen.Deze voegde de C25 desondanks toe aan zijn lijst van 'kills'.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: C-klasse Kustonderzeeboot.

Berichtdoor Tandorini » 01 jan 2011, 20:30

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Onderzeeërs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast