'Big Week' aanval op het hart van het nazi-rijk.

Alles over Wereldoorlog 2.

Moderators: Messalina, Tandorini

'Big Week' aanval op het hart van het nazi-rijk.

Berichtdoor Tandorini » 26 mei 2013, 16:33

In februari 1944 vereisten de op handen zijnde landingen in Frankrijk luchtoverwicht. Om deze reden vielen de bommenwerpervloten van de geallieerden gedurende een intensieve campagne de Duitse jachtvliegtuigfabrieken aan.

Gedurende 1943 ontwikkelden de strategische bommenwerpergroepen van de VS hun bommenoffensief bij daglicht met precisieaanvallen op de Duitse oorlogsindustrie. Er werden enkele successen geboekt, maar de belangrijkste les die getrokken kon worden uit de dagbombardementen van 1943, was dat de gevechtskracht van de Duitse onderscheppingsjagers nog te groot was en dat de 8th en 15th Air Force van de VS niet op deze voet konden doorgaan. De komst van de langeafstands escortejagers verbeterde de situatie enigszins, maar de nieuwjaarsboodschap aan de USAAF-bevelhebbers in Europa liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Generaal H.H. 'Hap' Arnold, de opperbevelhebber van de US Army Air Forces, zei hierbij:

"Overlord en Anvil zijn niet mogelijk voordat de Duitse luchtmacht vernietigd is. Daarom is mijn persoonlijke boodschap aan u - en dit is noodzakelijk - dat u elk spoor van de vijandelijke luchtmacht moest vernietigen waar u die ook maar kunt vinden, in de lucht, op de grond en in de fabrieken."

Operatie Argument
De Europese commandanten waren zich maar al te bewust van het probleem. Het Anglo-Amerikaanse antwoord werd in november 1943 gegeven in de vorm van Operatie Argument. Deze operatie zou een kort, maar hevig 24-uurs offensief zijn tegen het Duitse jagerpotentieel. De bommenwerpers zouden de Duitse productiecentra van jagers aanvallen en fatale schade toebrengen. Tevens zouden ze proberen de Duitse jagers te vernietigen bij grootschalige slagen waarbij geallieerde jachtvliegtuigen de bommenwerpers begeleidden. Maandenlang was het weer ongeschikt om het offensief te starten. Op 14 februari 1944 werden de doelen van het offensief omschreven als de vernietiging van de Duitse jagerafdeling en de industrie waarvan deze afhankelijk was. Dit zou gevolgd worden door aanvallen op de Duitse V-1 stellingen in Frankrijk, België en Nederland, en door aanvallen op Berlijn.

Een Avro Lancaster van RAF Bomber Command stijgt op voor een aanval op Duitsland. Doordat de Britten 's nachts bombardeerden en de USAAF overdag, werd de Duitse luchtverdediging tot het uiterste belast.

Winterstop
De juiste weersomstandigheden deden zich eind februari voor. In de nacht van 19 op 20 februari bracht Bomber Command van de RAF de bal aan het rollen met de inzet van 823 viermotorige bommenwerpers die Leipzig aan zouden vallen. Dat de nachteenheden van de Duitse Luftwaffe nog altijd goed functioneerden, bleek door het verlies van 78 Britse bommenwerpers. Op de ochtend van 20 februari 1944 verschenen de Amerikanen. Zij zetten 1008 B-17 Flying Fortress en B-24 Liberator bommenwerpers in tegen Leipzig, Poznan, Tütow, Halberstadt, Braunschweig, Gotha, Oschersleben en een aantal kleinere doelen. De bommenwerpervloot van de 8th Air Force werd begeleid door maar liefst 661 jachtvliegtuigen (zeventien Amerikaanse en zestien Britse squadrons vanuit het Amerikaanse VIII en IX Fighter Command en RAF Fighter Command). De P-51's werden aangevuld met P-38's en P-47's. Deze waren allemaal voorzien van afwerpbare brandstoftanks, waardoor ze een operationeel vliegbereik van ruim achthonderd kilometer hadden.
Het I Jagdkorps van luitenant-generaal Josef Schmidt reageerde met bescheiden sterkte en ondernam 362 sorties tegen de 941 bommenwerpers die de aanval moesten uitvoeren. De Amerikanen verloren 21 bommenwerpers. Aan Duitse zijde werden 62 toestellen neergehaald en achttien beschadigd. Het was een goede start voor de Amerikanen, dit begin van dat wat later als 'Big Week' bekend zou komen te staan.
's Nachts was het de beurt weer aan de Britten en in de nacht van 20 op 21 februari zette maarschalk Sir Arthur Harris 598 bommenwerpers in tegen Stuttgart. Elf Engelse toestellen gingen hierbij verloren. De volgende morgen steeg een andere Amerikaanse bommenwerpervloot op vanaf de Britse bases van generaal-majoor James Doolittle 8th Air Force. Er werden 861 viermotorige bommenwerpers ingezet tegen Braunschweig en de vliegvelden en vliegbases van Diepholz, Rheine, Werl, Gütersloh, Münster-Handorf en Archmer. De Amerikanen verloren zestien toestellen. De Luftflotte Reich van kolonel-generaal Hans-Jürgen Stumpff verloor 33 jagers van zijn secundaire formaties (I en II Jagdkorps plus de 7.Fliegerdivision). Gedurende de volgende drie nachten ondernam RAF Bomber Command alleen kleinere operaties. Dit waren prikacties door tweemotorige de Havilland Mosquito bommenwerpers en mijnenlegmissies door viermotorige toestellen. Het daadwerkelijke gewicht van het offensief kwam dus neer op de Amerikanen.

Een B-24H Liberator van 453rd BG/8th Air Force, keert huiswaarts na een aanval op een nazi-luchtmachtbasis op 21 februari 1944. De condensstrepen zijn afkomstig van escorterende jagers, die voortdurend op zoek zijn naar potentiële onderscheppingsjagers.

Industriële doelen.
Op 22 februari werd de 8th Air Force versterkt door de 15th Air Force van generaal-majoor Nathan Twining vanaf bases in Italië. De Amerikanen planden een beperkte aanval op de Messerschmittfabriek in Regensburg en de kogellagerfabrieken in Schweinfurt. Daarnaast zouden er kleinere bombardementen plaatsvinden op Oschersleben, Halberstadt, Aschersleben, Bernburg en Gotha. Het werd een drama voor de 8th Air Force; van de 44 bommenwerpers gingen er ongeveer 41 verloren. De 529 Amerikaanse jagers deden het beter. Ze haalden 59 Duitse jagers neer en beschadigden veertien andere.
Op 23 februari 1944 sloeg het weer om en werd de operatie opgeschort. Op deze dag keerde veldmaarschalk Erhard Milch terug van een inspectietour langs vliegtuigfabrieken. Hij meldde:

"De situatie van onze belangrijkste productiecentra staat zwaar onder druk, om het nog zwak uit te drukken."

Milch had voor de maand februari een productietempo van tweeduizend toestellen perweek verwacht, maar moest nu tot de conclusie komen dat achthonderd exemplaren per week waarschijnlijker zou zijn.

Laatste aanval.
De operaties werden op 24 februari hervat. De 15th Air Force steeg met 87 bommenwerpers op om de Daimler-Benz vliegtuigmotorfabriek in Steyr te bombarderen. De 7.Fliegerdivision van generaal-majoor Joachim Huth reageerde buitengewoon fel en wist zeventien bommenwerpers neer te halen. De 8th Air Force stuurde 809 bommenwerpers naar Schweinfurt,Gotha en Poznan. Opnieuw bood de Duitse verdediging hevig verzet en schoot circa 48 bommenwerpers neer. Het eerste gedeelte van de aanval was echter op Schweinfurt en Gotha in het zuiden gericht, waardoor het merendeel van de Duitse jagers naar die regio zou worden getrokken. Hierdoor zou de noordelijke bommenwerpervloot Poznan, Tütow en Kriesnig met minimaal verzet kunnen bestoken.
In de nacht van 24 op 25 februari viel Bomber Command van de RAF Schweinfurt aan met 733 bommenwerpers, waarvan er 33 verloren gingen. De volgende morgen vond de Amerikaanse genadeslag van de 'Big Week' plaats. De 15th Air Force bombardeerde de Messerschmitt-fabriek in Regensburg, terwijl de 8th Air Force naast Regensburg ook doelen in Augsburg en Fürth bestookten. Huth zag zich voor het probleem gesteld om twee stromen van bommenwerpers op Regensburg te lijf te gaan. Hij besloot zich vooral op de zuidelijke stroom te concentreren: 33 van de 179 onbegeleide bommenwerpers van de 15th Air Force werden neergehaald. De 8th Air Force had zijn 738 bommenwerpers wel van escorterende vliegtuigen voorzien. Hoewel de Duitsers erin slaagden om 39 bommenwerpers te vernietigen, was dit relatief een kleiner aantal.

Duitse verliezen.
De 8th en de 15th Air Forces hadden in deze week in totaal zo'n 3300 bommenwerpermissies ondernomen en 226 bommenwerpers verloren. Daarnaast waren 28 jachtvliegtuigen van VIII, IX en XV Fighter Command verloren gegaan. Anderzijds hadden de Duitsers ongeveer 290 jachtvliegtuigen verloren en waren er circa 90 beschadigd, en waren veel ervaren Duitse piloten omgekomen. De productiecentra van jachtvliegtuigen waren uiteindelijk niet al te zwaar getroffen, want de decentralisering van de productie was al in gang gezet. Maar terwijl de gevechtsmacht van de geallieerden in kracht en capaciteit toenam, was de kundige en ervaren mankracht van de Duitse Luftwaffe een dodelijke klap toegebracht.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar 1940-1945.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron