De zeeslagen nabij de Solomon eilanden.

Alles over Wereldoorlog 2.

Moderators: Messalina, Tandorini

De zeeslagen nabij de Solomon eilanden.

Berichtdoor Tandorini » 22 jul 2013, 19:42

Terwijl de grondtroepen verbeten streden om de macht op Guadalcanal, troffen machtige vlooteskaders elkaar in wat een waar schepenkerkhof zou worden.

Een Japanse Nakajimu B5N2 scheert laag over de USS Hornet, tijdens de Slag om Santa Cruz. De torpedoaanvallen veranderden het schip in een zinderend wrak. De koppige 'flattop' weigerde ten onder te gaan, zelfs nadat de terugtrekkende Amerikanen er acht torpedo's en 400 granaten in de romp pompten, bleef het schip drijven.

De Amerikaanse landingen op Guadalcanal vormden de eerste fase van de lange strijd om de heerschappij in de Stille Oceaan. De Mariniers die er landden, werden al spoedig bedreigd vanuit zee toen de keizerlijke Japanse marine zich ermee ging bemoeien. De vrijwel volkomen uitroeiing van een geallieerde kruisereenheid voor de kust van het eiland Savo bewees dat de Amerikanen nog veel moesten leren en dat de Japanners heer en meester waren in het nachtgevecht. Gelukkig voor de landingsschepen verlieten de geduchte kruisers van vice-admiraal Gunichi Mikawa het toneel uit angst dat ze de volgende dag door de Amerikaanse vliegdekschepen gevonden zouden worden. De vier kruisers die naar de bodem van 'Iron Bottom Sound' zonken, waren de eerste van een groot aantal schepen die in deze drukbevaren wateren verloren zouden gaan.

Tokyo Express
Hoewel de Japanners 's nachts de 'Slot' domineerden - de zeeëngte door het midden van de keten Solomoneilanden, hadden de Amerikanen het er overdag voor het zeggen dankzij hun vliegtuigen. De campagne werd een serie zetten en tegenzetten. De Japanners stuurden in hoog tempo 's nachts bevoorradingskonvooien door de 'Slot', de zogenaamde Tokyo Express, want overdag vielen de Amerikanen ze aan vanuit de lucht. De Japanners probeerden de Amerikaanse vliegdekschepen binnen bereik van hun gecombineerde vloot onder commando van vice-admiraal Chuichi Nagumo te lokken, de man die Pearl Harbour had uitgeboerd. In de slag bij de Oostelijke Solomoneilanden (22-25 augustus 1942) werd op 23 augustus het lichte Japanse vliegdekschip Ryujo tot zinken gebracht en werd de USS Enterprice buiten gevecht gesteld. Later werd de USS Saratoga getorpedeerd en was maandenlang uit de vaart. Op 15 september wist de onderzeeboot I-19 de USS Wasp te torpederen. Het schip explodeerde nadat de hele dag branden hadden gewoed. Intussen dreven de Japanners hun konvooien voort om de afgesneden troepen op Guadalcanal te bevoorraden. Een konvooi werd in de nacht van 11 op 12 oktober nabij Kaap Esperanza aangevallen door het smaldeel van schout-bij-nacht Norman Scott met twee zware kruisers, drie lichte kruisers en enkele destroyers. Scott wist niet dat in de verte een Japanse escorte van drie zware kruisers naderde, maar de Japanners waren even verrast toen er contact werd gemaakt. In een verwarde nachtaanval boekten de Amerikanen een tactische overwinning, maar het konvooi wist te ontkomen. Twee nachten later maakten de Japanners hun verlies meer dan goed toen de slagschepen Kirishima en Hiei de stellingen van de Mariniers rond Henderson Field onder vuur namen. Hun enige tegenstand bestond uit vier Amerikaanse PT-boten. De volgende nacht schoten zware kruisers 752 8-inch (202-mm) granaten op de Mariniers af.


De USS Wasp tijdens de Slag bij Santa Cruz. De Wasp was een van de krachtigste vliegdekschepen van de US Navy, maar de Slag om de Solomoneilanden werd haar zwanenzang. Het schip werd op 15 september door zes torpedo's van een Japanse onderzeeër geraakt en zonk zes uur later.

Vlootsteun
Zonder meer maritieme steun zouden de troepen van generaal-majoor Alexander Vandegrift niet in staat zijn om de Japanners te verslaan. Gelukkig had de ijzervreter vice-admiraal William Halsey het commando in de zuidwestelijke Stille Oceaan en hij vond het zijn plicht om de Mariniers te hulp te komen, ook als hij er zijn vliegdekschepen voor moest riskeren. Dat is wat admiraal Isoroku Yamamoto en de gecombineerde vloot verwacht hadden. Yamamoto dirigeerde zijn eigen vliegdekschepen naar het zuiden om de Amerikaanse luchtstrijdkrachten definitief op te ruimen.
Op 25 oktober ontdekten Amerikaanse vliegtuigen een Japanse vloot van drie vliegdekschepen, met een vierde onderweg door de Slot. In een typische vliegdekslag bij de Santa Cruz eilanden (beide vloten zagen elkaar geen moment) werd het Japanse lichte vliegdekschip Zuiho tot zinken gebracht en werd het grotere vliegdekschip Zuikaku beschadigd. Aan Amerikaanse kant werd de USS Hornet verlaten na een torpedoaanval en ook de zwaar bestookte Enterprice incasseerde een voltreffer. De schade viel echter mee en enkele uren later maakte het schip alweer stoom. De Japanners waren ervan overtuigs dat ze de Enterprice en de Hornet plus een slagschip en wat kleinere schepen tot zinken hadden gebracht. Ze wisten van de Hornet, omdat ze het fel brandende, verlaten wrak tegenkwamen. Het schip dat de eerste aanval op de Japanse thuis-eilanden had uitgevoerd, werd in de vroege morgen van 27 oktober door Japanse torpedo's tot zinken gebracht.

Tactische zege
Tactisch gesproken boekten de Japanners een zege. Strategisch gesproken hadden de Amerikanen de Japanners echter zo lang opgehouden dat toen de uiteindelijke strijd om Guadalcanal eenmaal losbarstte, de Mariniers een meer dan eerlijke kans hadden om de eerste grote zege over de Japanners in de eilandencampagne te boeken.


NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar 1940-1945.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron