De geschiedenis van de vlag van de Luchtmacht.

Alles over het Belgische leger.

Moderators: Messalina, Tandorini

De geschiedenis van de vlag van de Luchtmacht.

Berichtdoor Tandorini » 01 okt 2009, 18:22

Afbeelding

De geschiedenis van de vlag van de Luchtmacht begon na de capitulatie van het Belgische leger ten gevolge van de Blitzkrieg.
Heel wat piloten wisten aan gevangenschap te ontkomen door naar Groot-Brittannië te vluchten. Bij het begin van de "Battle of Britain" waren er al 30 ervaren Belgische vliegers bij de "RAF Volunteer Reserve" ingelijfd. Samen haalden ze tijdens de 'Battle for Britain" 21 vijandelijke vliegtuigen neer.
Pilot Offr M. BUCHIN vloog bij 213 Sqn met een Hurricane en was de eerste Belgische piloot die een Nazi vliegtuig neerhaalde. Helaas was hij ook de eerste Belgische piloot die na de capitulatie in een luchtgevecht sneuvelde. Op 15 Aug 1940, omstreeks 17.45 Hr, geraakte hij vermist boven het Kanaal in de buurt van Portland.

Opmerkelijk tijdens de "Battle of Britain" waren de prestaties van Pilot Officer J. PHILIPPART. Hij vloog eveneens bij 213 Sqn met een Hurricane. In twaalf dagen haalde hij met zijn Hurricane vijf Duitse toestellen uit de lucht.
Helaas, lang kon ook hij niet lang van zijn overwinningen genieten want op 25 Aug 1940 werd hij door een Messerschmitt BF-109 neergeschoten. Hij sprong boven zee ten Westen van Portland om 17.30 Hr uit zijn vliegtuig maar verdronk.

Het dagblad "La Libre Belgique", clandestien in bezet België verspreid, schreef over F/O PHILLIPART zonder hem bij name te noemen: "Op 23 Aug heeft een Belgisch piloot die voor de RAF vliegt, een Duitse bommenwerper neergehaald en daarmee het totaal van overwinningen op vijf gebracht. Dankzij hem en zijn makkers zijn er nog Belgen, die hun bijdrage in de strijd leveren tegen de vijand van ons land. Hij kan rekenen op onze bewondering en dank."

De drie toestellen die F/O PHILLIPART op 15 Aug neerhaalde, waren drie Messerschmitts van het Zerstorengeschwader 76. Die dag verloor deze eenheid 19 vliegtuigen. Ondertussen waren er meer dan 100 Belgische leerling piloten in Groot-Brittannië aangekomen. Hun voortgezette vliegopleiding kregen ze te Odiham. Daniel le ROY du VIVIER was de eerste Belg (en buitenlander) die het bevel kreeg over een Brits Sqn (43 Sqn). De Belgische piloten integreerden zich zeer goed in de Royal Air Force. Hun vliegprestaties tijdens zowel trainingsvluchten als gevechtsmissies werden naar waarde geschat en leverden hen tal van DFC's (Distinguished Flying Cross) en DSO's (Distinguished Service Order) op.

De roep naar een eigen Belgische Squadron werd steeds luider en op 12 Feb 1942 vond te Norholt Airbase (UK) uiteindelijk de inauguratie van het eerste Belgische Squadron (350 Sqn) plaats. Met de oprichting van dit Sqn werd ook de Belgische sectie binnen de RAF opgericht. Tijdens de plechtigheid op 12 Feb 1942 werd tevens de Belgische standaard van het 2de Luchtvaartregiment aan het 350ste Sqn overhandigd. Deze standaard werd clandestien uit bezet België gesmokkeld nadat deze door het terugtrekkende 2de Luchtvaartregiment in een munitiekist in de grond werd verstopt om te voorkomen dat ze in de handen van de Duitse overwinnaars zou vallen. Hitler had immers het bevel gegeven om alle standaards van de verslagen eenheden te verzamelen om ze tijdens een grote overwinningsparade in Berlijn ten toon te stellen.

Tijdens deze plechtigheid hing de vlag van de Royal Air Force broederlijk naast een enorme Belgische driekleur. De Belgische piloten waren fier op hun standaard en de Belgische vlag maar begrepen dat ze de Britse Luchtmachtvlag eveneens moesten respecteren. Ze beseften maar al te goed dat ze met vliegtuigen vlogen die de Britten betaalden. Om die reden verscheen vanaf Mei 1942 een Britse kokarde op de Belgische driekleur. De laatste bevelhebber van 350 Sqn voor de overdracht naar de Belgische Luchtmacht in 1946 was Sqn Ldr VAN LIERDE. Hij bezat een DFC met twee Bars.

Met de oprichting van een tweede Belgische Sqn (349 Sqn) was de Belgische Sectie binnen de RAF volwaardig en besloot men een eigen Vlag van de Belgische Sectie binnen de RAF te ontwerpen. Uit respect voor de aan de Belgische piloten geleende vliegtuigen en het feit dat de Belgische Sectie integraal deel van RAF uitmaakte, behielden de piloten de Union Jack en de blauwe achtergrond van de Vlag van de RAF. De Britse kokarde vervingen ze uiteraard door de Belgische.

Deze vlag bleven ze voeren tijdens de verschillende belangrijke veldslagen waaraan ze nog deelnamen. De eerste was D-Day op 06 Jun 1944. Op 10 Jun 1944 landde de Sqn Ldr van 349 Sqn (Graaf Yvan G. du Monceau de Bergendael DFC "Duke") kort achter de vijandelijke linies op een tijdelijk aangelegde airstrip te Sainte Croix du Mer. Hiermee was hij de eerste Belgische militair op Franse bodem en klopte hij de Brigade Piron met maar liefst twee maand en twee dagen. Op 31 Aug 1944 werd 349 Sqn te Carpiquet gestationeerd en wapperde de Vlag van de Belgische Sectie van de RAF trots op het Franse vasteland.

Naarmate de frontlijn naar het Oosten opschoof, werden de Belgische Sqn's van de ene naar de andere luchthaven verplaatst. Na deel te hebben genomen aan de "Battle of the Bulge", de Slag om Nederland en daarna Duitsland voeren de Belgische piloten uiteindelijk te Fassberg in Nov 1945 voor het laatst de Vlag van de Belgische Sectie in de RAF.

Bij hun terugkeer naar België en de officiële oprichting van de Belgische Luchtmacht werd de Vlag van de Belgische Sectie van de RAF vervangen door de Vlag van de Luchtmacht. Het ontwerp van deze vlag lag geheel in de lijn met de vorige met respect voor de tradities en de 201 gesneuvelde Belgische vliegeniers in de RAF. Deze Vlag werd met bloed betaald en is één van de belangrijkste binnen Defensie.

Luc VAN RYZEGHEM
Adjudant - majoor
RSM AIR COMPONENT


Afbeelding

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: De geschiedenis van de vlag van de Luchtmacht.

Berichtdoor Tandorini » 09 nov 2009, 21:50

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Het Belgische leger.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron