Duits militair vliegveld te Gontrode

Alles over Wereldoorlog 1 in België.

Moderators: Messalina, Tandorini

Duits militair vliegveld te Gontrode

Berichtdoor Tandorini » 10 nov 2008, 21:17

Korte geschiedenis van de Duitse militaire luchthaven te Gontrode.
In 1914 bouwden de Duitsers op het grondgebied van Gontrode en Lemberge een volledig uitgebouwde militaire luchthaven. Het vliegveld maakte deel uit van een reeks vliegpleinen met als hoofdvliegveld dit van Sint Denijs Westrem. De hoofdtaak van deze vliegvelden was de mogelijkheid het Westelijke front te kunnen bestrijken. De vliegvelden konden gebruikt worden om de geallieerde stellingen aan te vallen en te bestoken. Ook Groot-Brittannie was één van de rechtstreekse doelwitten.

In het voorjaar van 1915 werd er op het vliegveld te Gontrode een Zeppelinveld aangelegd. Enerzijds werd hiervoor Gontrode gekozen omdat St Denijs Westrem hiervoor te klein en anderzijds lag in Gontrode het bebouwde centrum verder van het vliegveld verwijderd. Ook werd het vliegveld van Sint Denijs Westrem te vaak gebombardeerd om er Zeppelins te kunnen stockeren. Gontrode moest daarom de uitvalsbasis worden voor aanvallen en verkenningsvluchten met Zeppelins boven het Westelijke front.

Te Lemberge, in de omgeving van de windmolen, werd meestal een grote kabelballon opgelaten. Deze kreeg in de volksmond de bijnaam "t Verken". Deze was een baken, in de beginperiode voor de zeppelins, later voor de piloten om de luchthaven vanuit de lucht gemakkelijk te kunnen terugvinden op hun terugtocht. Mogelijks was de kleinere loods, meer zuidelijk, deze voor het opbergen van de kabelballon


Afbeelding

Op het terrein werd een kolosale loods opgericht voor het opbergen van de Zeppelins, in de volksmond kreeg de loods de bijnamen "Het Kot" of "De Tent". De afmetingen die men kan vinden in bestaande naslagwerken zijn wel nogal sterk afwijkend. Ze gaan van 180 meter lang en een breedte die varieert van 40 meter tot 86 meter. De hoogte die men kan terugvinden varieert van 15 tot 49 meter. In de zijkanten waren op twee hoogtes telkens 15 langwerpige ramen voorzien.In eerste instantie was de loods voorzien voor het plaatsen van drie zeppelins. Later waren het vooral vliegtuigen. Voor de bouw van de loods hebben de Duitsers zelfs de spoorwegrails van de door de oorlog niet meer gebruikte lijn Oostende-Brussel gebruikt.
Op 22 februari 1915 landde de eerste Zeppelin op het grondgebied van Gontrode. Het was de LZ33. Regelmatig werd in de streek de nachtrust verstoord door overvliegende luchtschepen. De luchtschepen vlogen vooral 's nachts. Pas toen het luchtschip boven de loods vloog werden de grote zoeklichten in gang gestoken. Op 23 februari zag de plaatselijke bevolking 's morgens om 6u30 voor het eerst een luchtschip dat al over Oosterzele, Houtem en Balegem in de richting van Brussel vloog.
De LZ33 Zeppelin werd echter bij één van zijn volgende vluchten neergehaald. Hij stortte neer in de omgeving van Tienen.
Als opvolger kreeg hij de LZ235 die hoofdzakelijk werd gebruikt voor het uitvoeren van bombardementen boven het Westelijke front. Bij een aanval op Parijs in de nacht van 20 op 21 maart 1915 werd hij beschoten. De Zeppelin bereikte zwaar beschadigd zijn thuishaven te Gontrode. Kort daarop werd Gontrode als uitvalsbasis voor Zeppelins opgegeven.
Op 18 april 1915 vliegt om 17u30 een geallieerde bommenwerper over Gontrode. Overal hevig kanon en mitrailleurvuur afkomstig van Duits luchtafweergeschut. De bommenwerper weet twee brandbommen af te werpen op Gontrode. Een bom valt juist naast de loods, de andere treft de loods in het dak. Het dak wordt hevig beschadigd. Het Geallieerde vliegtuig weet te ontkomen via Landskouter in de richting van Wetteren. Er volgt Duits gejuich wanneer men meent het vliegtuig te zien duiken en neerstortten. Iets later duikt het vliegtuig echter opnieuw op boven Bavegem. Hij weet tussen een vuurregen van Duitse kanonnen en mitrailleurs in westelijke richting te ontsnappen.
In 1917 werden de vliegvelden van Sint Denijs Westrem en Gontrode overgenomen door het Kampfgeschwader der Obersten Heeresleitung 3 (KAGOHL 3). Hierdoor werden 36 bommenwerpervliegtuigen van het type Gotha IV ter beschikking gesteld van deze 2 vliegvelden.
Eind mei 1917 startte men met dagelijkse bombardementsvluchten vanaf St Denijs Westrem en Gontrode met Gotha IV vliegtuigen op Engeland. Dagelijks zag men in de streek het schouwspel van een dertigtal van deze bommenwerpers, in ongeordende formatie, optornend tegen de hevige Westenwind, richting Engeland. Deze dagvluchten werden reeds korte tijd nadien vervangen door nachtvluchten.
Rond deze periode werden nog eens twee nieuwe hulpvliegvelden opgericht, namelijk Mariakerke en Oostakker.


Afbeelding

In Juli 1917 werden de Gotha bommenwerpers aangevuld met een zestal zware vijfmotorige bommenwerpers van het type Staaken IV en een twintigtal kleinere tweezitters. Deze reuzevliegtuigen hadden een bemanning tot 8 personen en konden tot 3.5 ton bommen vervoeren. In eerste instantie werden deze vliegtuigen gebruikt vanaf de vliegvelden van Sint Denijs Westrem en Gontrode. Kort daarna begon speciaal voor dit type vliegtuigen de bouw van het vliegveld te Scheldewindeke. De 20 bijkomende tweezitters dienden als verbindingsvliegtuigen of voor de opleiding van piloten en navigatoren.

Afbeelding

In de nacht van 28 op 29 september namen voor het eerst twee reuzebommenwerpers deel aan een nachtelijke bombardementsvlucht op Londen. Zij hebben toen echter hun bommen vroeger afgeworpen omdat zijn niet tot in Londen geraakten. De nacht nadien vlogen er drie van dergelijke bommenwerpers mee op Londen die wel degelijk hun doel wisten te bombarderen.
Op 23 december 1917 landt te Sint Denijs Westrem het eerste type van dit nieuwere model van vliegtuig. Het vliegtuig zal echter pas in januari 1918 zijn eerste bombardementsvluchten maken op Calais. Bij zijn terugtocht van Calais kreeg het toestel echter af te rekenen met motorpech waardoor het genoodzaakt werd zo snel mogelijk te landen. Het vliegtuig landde op het vliegveld van Scheldewindeke dat zelfs op dat moment nog niet afgewerkt was om degelijk in staat te zijn vliegtuigen van dit type reeds te kunnen ontvangen zoals het hoorde. Enkele dagen later vloog het herstelde vliegtuig verder naar Sint Denijs Westrem.
Op 6 maart 1918 verhuisde deze reus definitief naar het toen afgewerkte vliegveld van Scheldewindeke. Rond dezelfde periode verhuisden ook de toen nog in Gontrode gestationneerde bommenwerperescadrons naar Scheldewindeke waar zij hun vaste stek kregen.
De loods was meermaals het doelwit van geallieerde bombardementen. (Dit verklaard ook waarschijnlijk de reden van de bouw van de twee zo goed als onder te grond verborgen bunkers als schuilplaats voor de soldaten bij dergelijke aanvallen.) Bij deze aanvallen deelde de omgeving vaak meer mee in de klappen dan de eigenlijke Duitse installaties zelf. Zo werd op 30 september 1917 het schooltje van Lemberge getroffen door een misworpen bom die gelukkig niet ontplofte.
De spoorlijnen die op het terrein aangelegd waren sloten aan op de eigelijke reeds toen bestaande spoorlijn die praktisch parallel liep met Geraardsbergsesteenweg. Deze spoorlijnen moesten vooral dienen voor de bevoorrading van allerhande militaire zaken. Zo werd het waterstofgas voor de zeppelins in grote stalen flessen aangevoerd, evenals munitie, proviand,...
Hoewel de grote loods groot genoeg was voor het stockeren van drie zeppelins te gelijker tijd is dit nooit gebeurd. Er heeft nooit meer dan één zeppelin gelijktijdig ingestaan. Toen boven Gontrode de zeppelin LZ37 werd neergehaald door geallieerde vliegtuigen werd ook meteen gestopt met het stationeren van zeppelins te Gontrode. Men ging enkel nog zeppelins stockeren in loodsen die niet meer in één stuk bereikbaar waren om te bombarderen door geallieerde bommenwerpers. Enkel in nood mochten zeppelins er nog landen.
Toen de geallieerden hun luchtaanvallen op de luchthaven van Gontrode opdreven werden steeds meer vliegtuigen gestockeerd op de luchthaven van Scheldewindeke. Het belang van de luchthaven van Gontrode werd steeds meer afgebouwd.
In oktober 1918 werd het ganse vliegveld door de Duitse troepen ontruimd. Toen de Duitsers op het einde van de oorlog de installaties achterlieten hebben zij de meeste structuren proberen vernielen, zoals onder andere de grote loods.
Na de eerste wereldoorlog werd in 1920 heel wat infrastructuur van het vliegveld gesloopt. Het terrein verloor definitef zijn functie als luchthaven.


Afbeelding

De structuur bevatte volgende onderdelen:

* De Gele lijnen waren de originele twee grote landings- en vertrekbanen voor de vliegtuigen.
* De grote roze rechthoek was een enorm grote hangar voor het opbergen van zeppelins en later vooral vliegtuigen.
* De zone tussen de noordelijke weg (huidige Scheldestraat) en de grote loods diende als stapelplaats voor de munitie.
* Het meest rechtse roze vierkantje waren bomkuilen. Daar stockeerde men niet ontplofte afgeworpen bommen. Hiervan is gelukkig heden ten dage niets meer terug te vinden.
* Ook de tweede kleinere hal meer zuidelijk is volledig verdwenen net als de barakken voor de soldaten iets meer naar rechts (boogvormig).
* Wel merkwaardig is dat op de plannetjes totaal geen sprake is van de twee grotendeels onder het groen verborgen grote schuilbunkers. Vermoedelijk deden deze hoofdzakelijk dienst als schuilplaats in geval van aanvallen uit de lucht door geallieerden.

http://www.bunkergordel.be/14.004%20Dui ... ntrode.htm

Foto's van het Vliegveld:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Keer terug naar Wereldoorlog 1 in België.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast