Francesco Baracca,Italië's grootste luchtaas uit Wo1

Moderators: Messalina, Tandorini

Francesco Baracca,Italië's grootste luchtaas uit Wo1

Berichtdoor Tandorini » 06 jun 2008, 19:26

Afbeelding

Francesco Baracca werd geboren te Lugo di Romagne op 9 mei,uit een rijke familie,zijn vader Enico was een landeigenaar en zakenman,zijn moeder was een barones.
Na zijn studies in zijn thuisstad en Florence,ging hij naar de Militaire Academy in Modena.In 1910,werd hij toegewezen tot het prestigieuze Piemonte Reale Cavalry Regiment.Te Rome,waar deeenheid zijn hoofdkwartier had,was hij een gewaardeerd ruiter.In 1912 vroeg hij zijn overplaatsing naar de luchtvaart,het nieuwe legeronderdeel,die zijn oorsprong vond in de Turks-Italiaanse oorlog,hij werd naar Frankrijk gestuurd waar hij leerde vliegen te Bétheny,nabij Reims,en ontving de vlieglicentie # 1037.Na zijn terugkeer naar Italië,kreeg hij al snel de reputatie een eerste klas piloot te zijn,toen Italië de oorlog verklaarde aan Oostenrijk,keerde hij terug naar Frankrijk,waar hij leerde vliegen met de nieuwe Nieuport.
Terug in zijn land,op 7 april 1916,schoot hij een Oostenrijkse Brandenburg neer.Zijn eerste overwinning was de eerste van de Italiaanse luchtmacht.Baracca was een echte heer,hij sprak met de vijandelijke piloot en schudde hem de hand en sprak lovende woorden over deze.Vanaf het begin,toonde de Italiaanse officier een ridderlijke houding tegenover de vijandelijke piloten,hij zorgde voor kleine geschenken voor hem als ze gevangen genomen werden,of in het slechtste geval plaatste hij een kroon op hun graf.
Andere overwinningen volgden snel en de naam van deze galante piloot,uitgespreid door de kranten,raakte al snel beroemd in Italië.
In de lente van 1917,de beste piloten,ook Baracca,vormden een nieuwe eenheid,de 91e Squadriglia,dat snel de naam 'Squadron van de azen' kreeg.Samen met Baracca,waren andere bekende als Piccio,Ranza en Fulco Ruffo di Calabria.In deze perode koos hij zijn persoonlijk embleem,het stijgerende zwarte paard,om zijn vroegere Cavalerie-eenheid te eren,welke een (en vandaag de dag nog altijd heeft) zilveren paard op een rode achtergrond in zijn wapenschild heeft.
Na de terugtrekking van het Caporetto-front,vochten Baracca en zijn makkers vanaf een nieuwe frontlinie aan de rivier Piave.Wanneer de Oostenrijkers hun laatste offensief inzetten in juni 1917,waren Baracca en zijn piloten er van in het begin bij,om de beslissende nederlaag aan de Keizerlijke luchtmacht te geven.Bij het controleren van het luchtruim was het Italiaanse Squadron verwikkeld in bloedige gevechten boven de vijandelijke linies.In een van deze gevechten,op de avond van 19 juni 1918,stortte Baracca in vlammen neer op de Montello.De bemanning van een Oostenrijkse tweezitters claimde de overwinning,terwijl de Italianen dachten dat hij neergehaald was vanaf de grond.
Het einde van de beste Italiaanse WW1 piloot,die 34 overwinningen behaalde is nog steeds onduidelijk.
Nu de namen van vele helden uit het verleden zijn vervaagt,is Baracca nog steeds populair in Italië en het buitenland.Zijn embleem vliegt nog steeds fier door de lucht op de staart van de Eurofighter van het 9e Stormo en is nog steeds te zien op de race- en sportwagens van Ferrari.
Het wereldberoemde stijgerende zwarte paard.

Eenheden waar hij toe behoorde:1ste, 70ste en 91ste.

onderscheidingen:
3x Medal for Military Valor(Medaglia al Valore Militare)1x goud,1x Zilver,1x brons.(Italië)
1x Military Cross.(Brits)
1x Croix de Guerre met palm(Frans)
1x Order of the Crown(Belgisch)

Afbeelding

Spad VII van het 91ste Squadrone.

Afbeelding

Persoonlijk embleen van Francesco Baracca.In 1923 stelde zijn moeder Gravin Paolina aan Enzo Ferrari voor,haar zoons embleem te gebruiken voor zijn wagens.


Afbeelding

Afbeelding

Graftombe.

Afbeelding

Afbeelding

Monument.

Afbeelding

Voor zijn Nieuport.


Afbeelding

Piloten van het 91ste Squadrone.
Van links naar rechts.
Gastone Novelli (8 overwinningen)
Feruccio Ranza (17 overwinningen)
Fulco Ruffo di Calabria (20 overwinningen)(Familie van onze koningin)
Bartolomeo Costantini (6 overwinningen)
Francesco Baracca (34 overwinningen)


Afbeelding

Het neergestorte toestel van Baracca.

Afbeelding

Het levenloze lichaam van de luchtaas.

Afbeelding

Eerste dagenvelop uitgegeven n.a.v. 50ste verjaardag van zijn overlijden.(uit eigen verzameling)

Museum Francesco Baracca: http://www.museobaracca.it/index.htm
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: Francesco Baracca,Italië's grootste luchtaas uit Wo1

Berichtdoor B. Sassari » 24 feb 2009, 23:29

Afbeelding

De gegraveerde steen in het memorial te Treviso, t.n.v. de dood van Francesco Baracca op 19 juni 1918.
Avatar gebruiker
B. Sassari
Soldaat
Soldaat
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 24 feb 2009, 23:18

Re: Francesco Baracca,Italië's grootste luchtaas uit Wo1

Berichtdoor Tandorini » 05 mei 2011, 20:57

Oud artikel:

terzapagina. una biografia ricostruisce la fine del grande aviatore : si uccise per non bruciare con il suo aereo

Baracca, un suicidio che non piaceva ai fascisti

Gregory Alegi e Cesare Falessi " l' asso degli assi " edizioni Fratelli Bariletti

------------------------- PUBBLICATO ------------------------------ EROI Una biografia ricostruisce la fine del grande aviatore: si uccise per non bruciare con il suo aereo TITOLO: Baracca, un suicidio che non piaceva ai fascisti - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Francesco Baracca, l' asso dell' aviazione, l' eroe della Grande Guerra, suicida? L' ipotesi per la prima volta fu avanzata da un capitano dei bersaglieri, Riccardo Caviglioli, negli anni Trenta. Ma visti i tempi, fu subito smentita. Ora su quella tesi tornano, con il conforto dei referti medici scovati negli archivi del ministero della Difesa, l' italoamericano Gregory Alegi e Cesare Falessi, direttore della rivista "Flap", autori della biografia "L' asso degli assi" (edizioni Fratelli Bariletti). Era il pomeriggio del 19 giugno 1918. Il maggiore Francesco Baracca, nato trent' anni prima a Lugo di Romagna, comandante dell' ormai famosa 91 squadriglia, quel giorno si era gia' impegnato in tre missioni, ma alle diciotto arrivo' un ordine: l' aviazione doveva appoggiare l' attacco della fanteria contro le postazioni austriache a Montello (Treviso). Alle 18.15 il maggiore si mise in volo sul suo "Spad", un maneggevole monoposto di costruzione francese con l' insegna di un cavallino rampante. Baracca si trovo' di fronte a un muro di fuoco, il motore fu colpito e in quel momento l' eroe dell' aria che aveva abbattuto 34 aerei nemici, decise che non avrebbe fatto la fine dei suoi avversari colpiti. Questi per sfuggire al rogo del velivolo si gettavano nel vuoto. "I testimoni e i medici in primo luogo . racconta Falessi, che e' stato aiutato nelle ricerche dal principe Antonello Ruffo di Calabria e dalla contessa Maria Fede Caproni . parlano di un piccolo foro d' entrata nella tempia destra e non in mezzo alla fronte, come scrisse il biografo fascista Antonio Foschini nel 1940. Il corpo dell' aviatore, sbalzato dalla cabina, non presentava altre ferite che quel piccolo foro. Le armi in dotazione all' esercito nemico erano tutte calibro otto, con proiettili ben piu' devastanti. Altri particolari inoltre confermano l' ipotesi del suicidio: la pistola trovata poco lontano dal corpo, la fondina slacciata". Poi ci sono il carteggio privato e le testimonianze degli amici. Alla madre, contessa Biancoli, lontana cugina di Italo Balbo, il giovane raccontava che era atroce vedere gli avversari colpiti buttarsi nel vuoto e giurava che non avrebbe mai piu' usato i proiettili traccianti, che con la loro scia di zolfo provocavano il rogo. E ai compagni di squadriglia Baracca diceva: "Porto con me la mia pistola perche' se mi colpiscono mi uccido". Nessuna frase potrebbe rispecchiare meglio la personalita' di un militare che impersonava il mito del cavaliere solitario in una guerra combattuta da masse anonime, che in un conflitto di uomini talpa nascosti in trincea aveva il privilegio di dominare la scena dall' alto, nello spettacolare ruolo di prim' attore di fronte a una platea di fanti. Tutte le biografie di Baracca raccontano del duello aereo vinto dal campione sul cielo di Udine e seguito dallo stesso re. "Non sono uomini come noi", commenta lo storico Piero Melograni, che subito rimanda al saggio di George L. Mosse, "Le guerre mondiali Dalla tragedia al mito dei caduti". Lo studioso tedesco parla della delusione provocata da una guerra che si pensava di eroi solitari e che invece si rivelo' un conflitto di masse e di materiali. Solo gli aviatori impersonarono il mito medioevale del cavaliere. E Baracca, come molti aviatori, cavaliere lo era stato davvero. Allievo nella scuola di Modena e in quella di Pinerolo, il giovane Francesco Baracca, assegnato al reggimento Piemonte Reale di stanza a Roma, si era rivelato un campione dell' ippica, mostrando coraggio nel salto degli ostacoli e una certa intraprendenza con le donne. Insomma, un dandy che segui' l' esempio di alcuni colleghi iscritti a un corso di aeronautica in Francia. E che presto scopri' l' aviazione come un' arte seria, da interpretare con spirito romantico ma anche con metodo scientifico.

Messina Dino
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Militairen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten