B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Alles over Wereldoorlog 2 in België.

Moderators: Messalina, Tandorini

B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Berichtdoor Tandorini » 11 nov 2008, 20:18

Op 19 september 1944 in de namiddag maakte een B-17 een crashlanding te Vantegem-Kwatrecht ; de bemanningsleden kwamen er met de schrik vanaf.

Het toestel was van het type "G",aluminium uitvoering.Het toestel had op het staartvlak een witte "W" op zwart vierkant met N° 337959,dat er op wijst dat het toestel van de 8ste USAAF was en tot de 486BG - 834 Squadron behoorde.
Op de romp waren de kenletters "K 2 S" aangebracht.Het toestel was om 5u30' samen met nog 51 toestellen opgestegen te SUDBURY - IPSWICH,met bestemming Duitsland naar een van de 25 verschillende doelen die dag.In totaal waren er die dag 896 B-17's en B-24's uit Engeland vertrokken,679 toestellen bereikten hun doelen.
Het hoofddoel was Koblenz,Missie #79,het alternatieve doel was het bombarderen van doelen in de buurt van Arnhem (Operatie Market Garden).

Het betreft de B-17G "FLAK PLOW",dit toestel was een van de eerste van het 834th BS dat geraakt werd boven het doel "Koblenz".Er werden 2 motoren (nr 2 & 3) zwaar beschadigd door flak en later bij de terugkeer boven de Rijn nog eens 1 (nr 1),zodat het toestel op slechts één motor(nr 4) verder moest vliegen.De bemanning doet er alles aan om het toestel in de lucht te houden.
Boven België kregen ze terug een 2e motor aan de praat,maar vlogen te laag om Engeland te bereiken.Zodat de piloot besloot een noodlanding te maken.
Het toestel kwam tot stilstand tussen de Brusselsesteenweg en de spoorlijn Gent-Aalst,een honderdtal meter van Mariagaard College(tijdens WO2 een school voor kinderen van collaborateurs).Het toestel komt tussen opvliegend stof en aarde tot stilstand op het gehucht "Vantegem",waar nu het bouwbedrijf "DE WITTE" is gelegen.

De bemanning.


Afbeelding

Staand van links naar rechts:
Wilbur K. Chapman - Neusschutter ; Fred Kraft - Zijschutter ; Leo M. O'Brien - Staartschutter ; Philip C. Machek -Radiooperator/zijschutter.

Zittend:
Lt Edward A. Hoffner - Navigator ; Lt James A. Shaw - Piloot ; Lt James H. Martin - Bombardier ; George P. Ross - Rugkoepelschutter.

Tweee personen staan niet op de foto:
Lt Charles H. Bassing - Co-piloot ; Orrin R. Barczak - Buikkoepelschutter.
Crewchief was Orrin R. Barczak
Hun eerste missie was op 5 juli 1944.


Het toestel.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Afbeelding

Afbeelding

Het toestel bleef geruime tijd liggen,zodat de plaatselijke jeugd er een speelterrein van maakten,de neuskoepel is al verdwenen.

De 486th BG behoorde toe aan de: 4th Combat Bombardment Wing/3rd Bombardment Division/8th Air Force.
ze waren gestationeerd op Sudbury airfield,Ipswith/Suffolk van april 1944 tot augustus 1945.
Zij vlogen eerst met B-24's tot begin augustus 1944,daarna met B-17G's en vlogen 188 missies.
Hun callsign was "Deepseat" (834th BS).
Ander Squadrons waren:
832th: "Trappist"
833th: "Pebbly"
835th: "Nightdress"

Een B-24H van het 835th BS (42-52758),crashte op 1-7-1944 nabij Zerkegem/Brugge.

De namen van de bemanningen op Sudbury:
http://www.486th.org/Personnel/A.htm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Our bomb group flew a last mission in the B-24H, and then we were changed over to a B-17-G. The next 10 days were flying transition training flights in the brand new B-17G.
The first mission in the B-17 was on August 1, 1944 to bomb an airfield in Tuurs, France. The tail sections on our B-17s were painted with a white 'W' on a black square.
Our B-17-G was No. 43-37949. Lt. William C. Lewis



http://mighty8thaf.preller.us/gallery/Sudbury
http://www.airfields.fotopic.net/c1491506_1.html
http://www.controltowers.co.uk/S/Sudbury.htm

NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Berichtdoor Tandorini » 22 sep 2009, 16:40

Zoon keert terug naar crashplaats van vader.
Gisteren keerde Kevin O'Brien uit Virgina terug naar de plaats waar zijn vader Leo op 19 september 1944 crashte met een Amerikaanse bommenwerper.

65 jaar na datum bezocht hij met zijn vrouw Gale de plaats waar zijn pa en negen van diens makkers uit het vliegtuig werden gered door verzetsstrijders.
Kevin zocht contact met Gustaaf Van Den Berghe,oud-brandweercommandant van Wetteren. "Ik was 14 en heb de crash van dichtbij meegemaakt, Ik heb Leo ook persoonlijk gekend",zegt Gustaaf.
"Mijn vader was 22jaar en bezig aan zijn 33e missie als tailgunner. Ze werden tijdens een bombardement op Duitsland geraakt door luchtafweergeschut. Twee van de vier motoren vielen, uit en boven Vlaanderen moest ook de derde eraan geloven",weet Kevin. Ze scheerden rakelings langs de kerk van Wetteren (dit zou de kerk van Massemen kunnen zijn,volgens mijn opa is er die dag geen vliegtuig laag over Wetteren gevlogen) en maakten een noodlanding is een aardappelveld te Kwatrecht",verteld Kevin.
"Kwatrecht was ondertussen bevrijd en ze bleven uit handen van de Duitsers. Via de Britse linies geraakten ze naar Engeland en mijn pa was tot in 1946 instructeur op een basis in de staat Arizona. Tot in 1998 heeft hij nooit meer gevlogen en vertelde hij ook nooit iets over de oorlog. Pas na een reünie met zijn oude legermakkers van de 486 Bomber Group wou hij er iets over kwijt. Hij wou ook nog eens naar hier komen,maar zijn gezondheid liet het niet meer toe. Vandaag wil ik hier voor hem bidden en ik wou de plaats ook met eigen ogen zien." Leo O'Brien overleed in 2007.


Afbeelding
- Leo O'Brien,detail uit bovenstaande foto. -

Bron: Het Laatste Nieuws(regionaal).
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Berichtdoor Tandorini » 15 mei 2010, 10:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18

Re: B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Berichtdoor Tandorini » 15 mei 2010, 10:46

Het verhaal van de gecrashte B-17 in 1944 in Vantegem krijgt een staartje.
Nieuwsblad van 21 september 2009.


WETTEREN - Hoe een dubbeltje rollen kan! Zondag berichtten we over een B-17 bommenwerper die zaterdag boven Wetteren vloog, exact 65 jaar nadat een gelijkaardig toestel op 19 september 1944 een noodlanding maakte in Vantegem. Vandaag, maandag, bezocht een zoon van één van de bemanningsleden van dit bewuste toestel Wetteren... Onze Wesley was erbij!

Wetteren staat in het teken van de B-17 dezer dagen. Vanmiddag kregen we bezoek van Kevin O’ Brien en zijn echtgenote Gale, beiden wonen in Virginia, USA. Kevin is de zoon van Leo Michael O’ Brien, hij was de ‘tail-gunner’ (staartschutter) van de Boeing B-17 die hier 65 jaar geleden in Vantegem neerstortte.

'Staf Pijpe' (oud-brandweercommandant Gustaaf Van Den Berghe) en Rudy Van den Berghe brachten hem naar de plaats van de crash. Het was een zeer emotioneel moment. Gale en Kevin maken, ter ere van hun 25-jarig huwelijk, een rondreis door Europa. Eerder deze maand waren ze al in Venetie, Rome, Firenze, Parijs en Normandië. Als afsluiter wilden ze Wetteren bezoeken.

Kevin vertelde ronduit over zijn vader Leo, hoe hij in 1943 een contract van het Amerikaans leger werd voorgeschoteld, hij dacht dat hij als vliegtuigmechanieker zou worden tewerkgesteld, maar hij moest effectief mee als ‘tail-gunner’ op B-17’s. Een Tail-gunner bediende het machinegeweer achteraan het toestel.

Ze waren op weg naar huis van hun 33ste missie toen ze boven de Rijn getroffen werden door FLAK (het Duitse afweergeshut). Twee motoren waren zwaar beschadigd. Toen ze boven Wetteren vlogen viel hun ook hun derde motor uit en crashten ze op een weide in Vantegem.

De tien bemanningsleden overleefden de crash, enkel één crewmember werd gewond in het aangezicht door rondvliegend plexiglas. Toen ze landden was het bloed uit de wondes zelf bevroren en zag hij helemaal wit.

Wat Leo vaak vertelde, was dat toen ze crashten, de bomportieren onderaan het vliegtuig geopend waren, aangezien ze neerkwamen in een aardappelveld kregen ze tonnen aardappelen en grond in het vliegtuig. Lachend moeten ze achteraf tegen elkaar gezegd hebben, dat ze al direct konden beginnen 'French Fries' (frieten) te bakken.

De Amerikanen zijn hier nog twee dagen gebleven en dan zijn ze vertrokken naar Engeland om zich terug bij de 486ste Compagnie te voegen. Aangezien elke crew 35 missies moest vliegen in die dagen (dit was hun 33ste) mochten ze nog niet afzwaaien.

Leo was bang dat hij naar de Pacific zou moeten vertrekken, om zo tegen Japan te moeten vechten, maar hij heeft zijn dienst mogen voltooien in Arizona, als instructeur. Daarna heeft hij nog een aantal jaar in de mijnen gewerkt, dan als ingenieur bij Boeing, en tenslotte bij de post, waar hij in 1982 in pensioen is gegaan.

Kevin vertelt ronduit over de vele verhalen die zijn vader heeft nagelaten. Over het feit dat bij lage vluchten de crew steeds gingen zitten op hun kogelvrije vesten, kwestie van niet getroffen te worden in hun edele delen; over dat er aan boord een emmer stond waar de bemanning hun behoefte kon in doen, zodra de vliegtuigen de grens van Frankrijk met Duitsland overstaken, werden deze emmers massaal in open lucht geledigd… een eerste bombardement was begonnen.

Over de bijnaam van de persoon rechts op de groepsfoto: zijn bijnaam was ‘Speed’ (=snel) omdat hij alles zo ongelooflijk traag deed. Over het feit dat de piloot Shaw bij één van de beste van de luchtmacht gerekend werd. Over die keer dat ze op terugkeer van een missie, niet mochten landen in Engeland omdat ze nog een gewapende bom aan boord hadden die niet was losgekomen. Ze zijn dan zeer laag over het Kanaal gevlogen en Leo heeft, met enkel een schroevendraaier, boven de geopende bomportieren, het gevaarte losgemaakt.

Leo heeft ook deelgenomen aan de bombardementen op Dresden, iets waar hij nooit volledig over geraakt is... Straffer nog, Leo heeft tot 1989 nooit over de oorlog gesproken, hij wou er niet aan herinnerd worden. Vóór dat jaar heeft hij zelfs nooit terug in een vliegtuig gezeten. Hij was er heilig van overtuigd dat er iets ging gebeuren, en dat hij zijn laatste restje geluk had opgebruikt bij de crash in Wetteren-Vantegem.

In 1989 echter werd er in Florida een reunie georganiseerd van zijn compagnie, en uiteindelijk is hij er toch naartoe gegaan. Daarna zei Leo dat hij toch graag nog eens naar Wetteren zou komen, naar de plaats van de crash, maar door gezondheidsproblemen is dat er jammer genoeg nooit meer van gekomen... Leo is overleden in 2007, zijn vrouw leeft nog steeds in een huisje in Pensylvania midden in de natuur. Van de tien bemanningsleden zijn er nog drie in leven.

Toen Kevin nog een tiener was, in 1972, zei Leo dat hij nog liever naar Canada zou verhuizen dan zijn zoon naar Vietnam te moeten zien vertrekken. Ironisch genoeg is de zoon van Kevin en Gale beroepsmilitair en vertrekt volgende maand op missie naar Irak.

In onze sterk individualistische maatschappij, waar alles vlug, vlug, vlug moet gebeuren, is het goed, dat op een dag als deze, mensen die zo ver van elkaar wonen, bijeen komen, eens rustig naar elkaar luisteren en een stukje geschiedenis doen herleven.

Morgen, dinsdag, vertrekken ze naar huis, voor Kevin zal dat zeker ook emotioneel zijn, want hij vertrekt exact, dag op dag, 65 jaar nadat zijn pa België verliet. 'Kevin en Gale, het was een fantastische namiddag en ik wens jullie een veilige thuiskomst… We’ll meet again, don’t know where, don’t know when, but I know we’ll meet again some sunny day'.

Tekst : Wesley Poelman.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar:De Siciliaanse vlag,oorspronkelijk uit 1282,de triskelion (trinacria) in het midden,is van oorsprong een oud Keltisch zonnesymbool.


Avatar gebruiker
Tandorini
Generaal
Generaal
 
Berichten: 2759
Geregistreerd: 30 mei 2008, 23:18


Keer terug naar Wereldoorlog 2 in België.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron